SALMONCUTS ER VINNER AV GRÜNDERJULEPRESANGEN - HAVBRUK

Gründerjulepresangen er åpen for alle gründerbedrifter som jobber for å utvikle havbruksnæringen og ble i år delt ut for 3. gang. Sammen med NCE Seafood har en rekke selskaper som jobber i og rundt havbrukssektoren har gått sammen for å tilby en omfattende pakke til det utvalgte selskapet som får alt fra rådgiving rund patenter og varemerkebeskyttelse til strategisk og juridisk rådgivning, visualisering /animasjon av produkt/ tjeneste til deltagelse på næringens fremste konferanser.

kyst.no grunderjulepresangen.jpg

Tekst: kyst.no, Therese Soltveit & Ole Andreas Drønen 
Foto: Pål Mugaas Jensen/Kyst.no.

Årets Gründerjulepresang gikk til de to karene Andrè Skoge og Stian Trellevik i Salmoncuts, for deres ide om å omdefinere avskjæret fra filetfabrikkene fra bi-produkter som for det meste går til fiskeolje, til en matvare som er høyt etterspurt i Asia og Øst-Europa.

Under årets aqKva 2019 i Bergen ble årets seks nominerte til Årets Gründerjulepresang presentert, og vinneren ble kåret under årets festmiddag på kvelden.  

De seks utvalgte finalistene hadde i forkant av havbrukskonferansen pitchet sin forretningsidè fremfor en jury bestående av aktører fra havbruksnæringen.

Pris til nyopprettet bedrift

Konferansier Erlend Waatevik opplyste at vinneren ble Salmoncuts, for deres ide om å utnytte en større andel av laksen, enn det som blir gjort i dag.

Salmoncuts er en nyoppstartet bedrift, bestående av Andrè Skoge og Stian Trellevik. De to har erfaring fra eksportselskap, og ønsker å omdefinere avskjæret fra filetfabrikkene fra bi-produkter som for det meste går til fiskeolje, til en matvare som er høyt etterspurt i Asia og Øst-Europa. Selskapet mener at på denne måten blir en langt høyere prosentandel av laksen utnyttet til menneskeføde, noe de understreker er viktig for bransjens omdømme og bærekraft.

Rolf Mork-Knudsen i jurykomiteen sier til Kyst.no at det var et vanskelig valg å velge ut bare en vinner.

- Alle de seks finalistene hadde vært verdige vinnere. Og det skilte et fattig poeng mellom vinneren og nummer to. Vi er opptatt av at vi skal ha et stort spenn medhenhold til hvilke produkter og teknologier søkende selskaper har, og vi har et svært stor spenn i søknadene. Salmoncuts er kommet langt på kort tid, de er gått inn i det med hud og hår. De tenker brand fra dag en, og er kommet i gang med noe som mange snakker om, opplyser Mork-Knudsen. 

Fornøyd vinner

Det var to glade og fornøyde karer Kyst.no snakket med etter vinneravsløringen.  

- Vi er kjempeglad for at vi vant, premiegiverne kommer til å bli kontaktet umiddelbart for å hjelpe oss med design, patentsøknader, regnskapsråd, markedsføring, avtaleoppsett og masse annet vi ikke engang er klar over at gründere må ha orden på. Pengene kommer også selvsagt godt med. Vi har kun hatt tid å fokusere på produksjon, bygging av frys og renovering av kontoret vi har hos Vågen Seafood på Sotra til nå, forteller de to. 

Skoge og Trellevik er klar på at de ønsker å få havbruksnæringen til å få øyene opp for at de tross alt kaster mye mat som kan skape en veldig stor verdi. 

- Det er et hav av forskjell på et 400 grams maskinkuttet laksehode fra Polen som er skjært av frossen laks, så godt som uten kjøtt på, og laksehodet som jeg viste frem under konkurranse-pitchingen som var norsk, håndskjært, straight-cutted, pre-rigor, og veide 620 gram. Det hodet kunne vært servert på enhver restaurant i hele verden, påpeker Trellevik.

De to mener norske eksportører enda ikke har klart å markedsføre dette nok til at kundene i Asia slik at de forstår forskjellen, og påpeker det er heller ikke så lett når man har kalt det for bi-produkt, og pakket det i nøytrale kasser som ikke skiller seg ut på noen måte fra de polske, danske og britisk pakkede laksehodene.

- Salmoncuts som produseres på filetfabrikkene i Norge går i hovedsak til fiskeolje som betaler en lav pris, dette er dårlig ressursutnyttelse som vi skal få orden på. Og vi kommer ikkje til å ta eit nei for eit nei, derimot håper vi at mange leverandører er positiv til eit samarbeid med oss hvor vi sørger for optimal utnyttelse av ein begrenset ressurs, sier de to. 

Det første spørsmålet som de to regnet med å få på pitchingen var om de hadde smakt produktet selv.

- Vi hadde brukt buklistene i suppe hvor vi skar opp i terninger på samme måte som vi ville skjært porsjoner og friterte det også, begge deler smakte fortreffelig. Vi måtte jo ta for oss hoder også, vi var en smule skeptisk, men fikk det tilberedt på den asiatiske måten, kokt i kokosmelk med ingefær, løk, gressløk, salt, pepper og kinakål. Det var innertier! Vi gleder oss også til å kaldrøyke ryggbein på den Øst-Europeiske måten til våren, sier de to fornøyde vinnerne avslutningsvis.  

Les også om de andre fem som var nominerte: